Strona używa ciasteczek (cookies). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Czytaj więcej


Profesjonalizm i najwyższa jakość świadczonych usług prawnych

Niezależna obsługa prawna rady gminy

Zadania i obowiązki organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego (rady gminy/miasta, rady powiatu, sejmiku województwa) wymagają bieżącego dostępu do usług wykwalifikowanego prawnika, mającego kwalifikacje do opiniowania projektów uchwał poddawanych pod głosowanie rady, jak też udzielania radnym wszelkiej potrzebnej pomocy w ich działalności publicznej. Odpowiedzialność za treść stanowionego prawa miejscowego spoczywa w przeważającej części na radzie, stąd – w trosce o poziom swojej pracy prawodawczej – powinna ona widzieć konieczność korzystania w tym zakresie ze wsparcia radcy prawnego lub adwokata, do którego bezstronności będzie miała zawsze pełne zaufanie. Ewentualna wadliwość stanowionego prawa miejscowego może bowiem powodować nie tylko jego nieskuteczność, ale także narażać na ryzyko stwierdzenia jego nieważności przez organy nadzoru.

Wysoki poziom prawodawstwa lokalnego ma istotne znaczenie dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego także ze względów natury prestiżowej. Za niezbędne należy zatem uznać opiniowanie przez niezależnego radcę prawnego lub adwokata nie tylko wszystkich projektów uchwał poddawanych pod rozwagę rady, ale także konsultowanie z nim projektów istotniejszych innych pism i czynności przez radę przedsiębranych, czy też udzielanie pomocy w pracach poszczególnych komisji.

W tym kontekście dalece niezręczna i nader niepożądana jest sytuacja, w której obsługa prawna dwóch różnych i niezależnych od siebie organów jednostki samorządu terytorialnego (organu stanowiącego i organu wykonawczego) – mających odmienne zadania i kompetencje, a często niewspółpracujących niestety w sposób zgodny – realizowana jest przez tego samego radcę prawnego. Sytuacja taka z jednej strony może wywoływać wśród radnych poczucie obawy co do bezstronności radcy prawnego zatrudnianego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), z drugiej zaś – powoduje powstanie przypuszczenia, czy nie dochodzi aby w takim przypadku do zaistnienia sytuacji określonej w art. 15 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych, tj. konfliktu interesów.

Jeżeli zatem rada gminy (miasta)/rada powiatu/sejmik ma zastrzeżenia co do bezstronności radcy prawnego obsługującego urząd gminy (miasta)/starostwo/urząd marszałkowski, to może zobowiązać kierownika urzędu (wójta/burmistrza/prezydenta/starostę/marszałka) do zapewnienia jej dodatkowej, niezależnej obsługi prawnej, poprzez zawarcie umowy (np. zlecenia) z innym radcą prawnym (adwokatem) na prowadzenie tylko i wyłącznie obsługi prawnej organu uchwałodawczego.